Søg på arkitekt

 

Månedens designere: Charles & Ray Eames


04-07-2008 11:05:00
 

De mest indflydelsesrige designere i det tyvende århundrede


De mest indflydelsesrige designere i det tyvende århundrede

 

Eames-møbler som retromode


Eames-møbler som retromode

 

Tidløs formgivning og elegance


Tidløs formgivning og elegance

 

En berømt klassiker on display


En berømt klassiker on display

 

En bred vifte af materialer og former


En bred vifte af materialer og former

 
print
Hver måned kårer Moebelbasen Månedens Designer – juli måneds designerpar er legendariske Charles & Ray Eames, som er udnævnt til ”De mest indflydelsesrige designere i det tyvende århundrede”.

Interesserer man sig for møbeldesign, kender man helt sikkert den verdensberømte stol med spinkle stålben, der siden slutningen af 1990’erne er solgt i over en million elsemplarer. Langt de fleste vil desuden nikke genkendende til det stærkt karakteristiske design, som først opstod i form af glasfiberskaller og siden i formstøbt plastik. Enhver vil kigge på et formstøbt plastmøbel og sige: ”Hmm, her har vi en designer, der er inspireret af Charles & Ray Eames.”

Benskinner til sårede soldater
For de kreationer, som designer-ægteparret har frembragt årtier er blevet til verdensberømte møbelklassikere. Møblerne blev til fra midten af 1940'erne, og allerede fra starten blev de en stor inspirationskilde for designere og møbelarkitekter verden over.

Men vidste du også, at det første, som Charles & Ray Eames fik sat i produktion, var en benskinne til sårede soldater under Anden Verdenskrig, at deres hus i Californien er bygget af materialer fra det lokale byggemarked? Og at de producerede over 70 smalfilm om alt fra legetøjstog til design og matematiske formler? De blev førstehåndsvidner til historiske begivenheder såsom Depressionen og Anden Verdenskrig, og de samarbejdede med regeringen og erhvervslivet med ønsket om at modernisere efterkrigstidens Amerika. Op igennem 40'erne, 50'erne og 60'erne skabte parret bygninger, film, udstillinger, bøger og altså – ikke mindst – nogle af verdens mest berømte møbelklassikere.

Krydsfiner og stål
De to kreative mennesker mødte hinanden i slutningen af 1930'erne på Cranbook Academy of Art i Michigan. Her studerede også den finske arkitekt Eero Saarinen (manden bag The Ball Chair, red.), og sammen med ham skabte de en serie møbler af krydsfiner, der blev starten på deres originale møbeldesign. De blev gift i 1941, og igennem et par år herefter arbejdede Charles for bl.a. US Navy, hvor han skabte den omtalte benskinne, som blev brugt under transport af soldater med brækkede ben. Arbejdet for flåden gav ham også mulighed for at videreudvikle forskellige stålkonstruktioner, der senere blev brugt i parrets møbeldesign.

Bedre og billigere boliger
Efter krigen tegnede og byggede Charles og Ray deres hus i Pacific Palisades i Californien. Et hus, der ikke kun blev vist i alverdens arkitekturmagasiner på grund af dets unikke arkitektur, men også fordi det var datidens forsøg på at bygge »bedre og billigere boliger«. Det var som nævnt nemlig bygget af materialer fra det lokale byggemarked. Idéen var at vise, hvordan man kunne løse den amerikanske boligkrise; der var nemlig mangel på byggematerialer efter krigen. Udvendig matchede huset deres møbeldesign, men indvendig var det noget anderledes. Ray Eames var en samler af guds nåde, og de fleste steder i huset var der nips, små souvenirs, farverige tekstiler og etniske figurer fra ægteparrets mange rejser, specielt fra Mexico. Ting og sager, som de også brugte i deres smalfilm.

Det 20. Århundredes største
I dag er de hotte som aldrig før, og Eames-møbler såsom Lounge Chair og La Chaise er i øjeblikket genstande for en massiv retrobølge, der fejer henover Europa. Eames-parret er udnævnt til ”De mest indflydelsesrige designere i det 20. Århundrede” af The World Design Congres. Blandt Eames-parrets største gaver var deres nysgerrighed og visioner. De var konstant først med anvendelsen af nye materialer, og revolutionerede opfattelsen af moderne møbeldesign med fiberglas, formspændt krydsfinér og nyskabende konceptløsninger.

Charles Eames døde i 1978, 71 år gammel, og Ray døde ti år efter som 76-årig. Hendes lyst til at designe videre var forsvundet med Charles’ død, men deres fælles mesterværker lever videre den dag i dag.


Skrevet af Jacob Munkholm
E-mail: jmj@ufnw.com
Website:
 
 
tilbage

Sitemap - mail: info@moebelbasen.dk