Søg på arkitekt

 

Månedens designere – Peter Hiort-Lorenzen og Johannes Foersom


01-04-2009 09:20:00
 

Peter Hiort-Lorenzen og Johannes Foersom.


Peter Hiort-Lorenzen og Johannes Foersom.

 

Rotor miljø af Hiort og Foersom.


Rotor miljø af Hiort og Foersom.

 

Flamingo miljø af Hiort og Foersom.


Flamingo miljø  af Hiort og Foersom.

 

Flamingo af Hiort og Foersom.


Flamingo af Hiort og Foersom.

 

Apollo miljø af Hiort og Foersom.


Apollo miljø af Hiort og Foersom.

 
print
Hver måned kårer moebelbasen Månedens Designer – april måneds designere er makkerparret Peter Hiort-Lorenzen og Johannes Foersom – skaberne af klassikere såsom Flamingostolen, Apollo, Rotorsofaen mv.

Blandt de bedste i Danmark
Designerduoen Johannes Foersom og Peter Hiort-Lorenzen har siden 1977 forenet deres usædvanlige evner i arbejdet med at udvikle unik møbeldesign.

En indsats, som igennem årene har kvalificeret dem som nogle af de bedste nulevende danske designere.

De har begge såvel håndværksmæssig som akademisk baggrund, og har desuden begge arbejdet som undervisere på Danmarks Designskole.

Sammen har de udført designopgaver for en lang række danske og udenlandske firmaer, og deres arbejde er flere gange blevet hædret med priser.

Deres design er præget af en høj grad af funktionalisme kombineret med smuk formgivning.

Sanselig afspejling af kroppen
Sammen har de skabt nogle af vor tids bedste stole, hvilket uden tvivl skyldes deres fokus på stolen som en sanselig afspejling af kroppen.

Blandt deres kendteste arbejder bør her nævnes Rotorsofaen (1984) og additionssofaen Pipeline (1985), begge for Erik Jørgensen, samt Spisestuestol for Kvist Møbler og Fredericia Furniture (1996).

Men også store klassikere som den karakteristiske Flamingostol og den kræmmerhusinspirerede Apollo er allerede blevet ikoner i dansk møbelarkitektur.

I forlængelse af deres tegnestue har makkerparret Atelier 7 - deres eget udstillingshus.

Her gives plads til eksperimenter og nyskabelse - samtidig med at de søger direkte kontakt med forbrugeren i håb om at kunne tilfredsstille nogle virkelige behov.

Lave priser og hjernevask
”Vi er idealistiske håndværkere, og derfor værner vi måske mere end andre om traditionerne og kan se, at alt for meget i dag er noget billigt skrammel. Ræset efter at nå den laveste pris er som en hjernevask, der lige så stille sniger sig ind som en sandhed, og vi går fuldstændig glip af sanseligheden”, har Johannes Foersom sagt i et interview med Bolig Eksklusiv.

”Hos os har vi glemt alt om hurtighed, for det er et langvarigt træk at skabe noget, der ikke bare er unødvendigt fyld i tiden. Det, at have visioner og ideer man bliver ved at forfølge. At anerkende kvaliteter i materialerne og finde deres anvendelse. Det tager tid”.

Med stolen i centrum
Stolene har spillet hovedrollen siden Johannes Foersom og Peter Hiort-Lorenzen i 1977 begyndte deres samarbejde på tegnestuen i Nyhavn, centralt i København.

Selv om de har designet både opvaskebørster, handicaphjælpemidler og industrielle anlæg, er det stolene, der dominerer deres omfattende og ofte prisbelønnede produktion.

”Stolen er den største udfordring. Det er sådan en elementær brugsting, og verden mangler ikke ligefrem stole. Man skal kunne tilføje noget nyt,” har Peter Hiort-Lorenzen sagt.

Foresom og Hiort: Et perspektiv
Johannes Foersom (født 1947) tog sin svendeprøve som møbelsnedker (brocemed) fra Gustav Berthelsen i 1969, og gik herfra direkte videre på Kunsthåndværkerskolens Møbelskole (1969-72).

Umiddelbart efter startede han sin egen tegnestue 1972, og har siden ’77 delt virksomhed med Peter Hiort-Lorenzen.

Hiort-Lorenzen (født 1943) fik en lidt anderledes tilgang til møbelfaget, idet han i 1962 blev udlært skibssnedker ved Helsingør Skibsværft.

Gerefter fortsatte også han på Kunsthåndværkerskolen og senere på Kunstakademiets Møbelskole, Kilkenny Design Workshops i Irland, for senere at arbejde ved Suensons tegnestue (1966-68) og Niels Fagerholt tegnestue.

Held, markedsføring og håndværk
Selv betegner de eksempelvis deres hidtil bedst sælgende møbel, Campusstolen, som en sammenblanding af held, markedsføring, håndværk og tro på et produkt.

”Vi arbejder ikke bare på et design, men også merkantilt. Hvis vi ikke tænkte på et salg, ville det være tåbeligt, men vi har aldrig tænkt så meget på prisen, at det har været nødvendigt at gå på kompromis med kvaliteten”, har Peter Hiort- Lorenzen forklaret.

”Vores erfaring gør, at der er en mindre fejlprocent, og vi bevæger os ud i flere hjørner. Vores møbler har solgt i store mængder, det giver en god økonomi, tiltro til vores produkter og friheden til at udvikle det vi gerne vil”.


Skrevet af Jacob Munkholm
E-mail: jmj@ufnw.com
Website:
 
 
tilbage

Sitemap - mail: info@moebelbasen.dk