Søg på arkitekt

 

DDC Pris


14-10-2010 09:23:00
 




 




 




 
print
Udstilling - Den Danske Designpris 2010/2011

Hvad er godt design i det 21. århundrede? Svaret på det spørgsmål skulle gerne være at finde i de 11 danske virksomheder, som den 8. oktober vandt Den Danske Designpris 2010/11. Blandt vinderne var alt lige fra et visionært landbrugsprojekt til et usynligt gulvafløb, og kvalitetsniveauet blandt vinderne var generelt meget højt.

Bæredygtighed, internationalt samarbejde og attraktive priser

En jury bedømte og udpegede årets 11 vindere, der kan være meget stolte af at stå øverst på sejrsskamlen. Der var nemlig indsendt hele 116 løsninger, hvoriblandt vinderne skulle findes. Peter Bysted, formand for juryen, og de andre jurymedlemmer så i år flere generelle tendenser hos de innovative designs, der var sendt ind til konkurrencen. ”Det er karakteristisk for flere af årets løsninger, at de har fokus på at ramme markedet med en attraktiv pris. Derudover har det været tydeligt, at der fortsat er fokus på at skabe bæredygtige løsninger. Og endelig er der en voksende del af de indsendte løsninger, som er skabt i et samarbejde mellem en dansk virksomhed og en udenlandsk designer”, siger juryformand og arkitekt Peter Bysted.

Kom selv og se…

De uddelte priser blev givet i kategorierne livsstilsdesign, industrielt design og visuel identitet, og de vindende løsninger er nu udstillet på Dansk Design Center, hvor de kan ses frem til den 25. april 2011. På udstillingen kan man gå på opdagelse i de vindende produkter og løsninger, høre interviews med prismodtagerne samt se film. Ved overrækkelsen af priserne var Kronprins Fredrik gæst, og han prøvetestede med glæde flere af de vindende designs.

Fremadrettet mål med prisen

Det er ikke kun for at udforske nye ideer og skabe rammerne om kreativitet, at Dansk Design Center afholder en prisuddeling som den i sidste uge. Adm. Direktør for DDC påpeger vigtigheden i at skabe opmærksomhed omkring design, for at fange erhvervslivets interesse: ”Det er Dansk Design Centers håb, at vinderne af Den Danske Designpris 2010/11 kan være forbilleder for resten af det danske erhvervsliv. Resultatet er forhåbentlig, at endnu flere danske virksomheder vil se potentialet i at investere i design og derved få glæde af de økonomiske gevinster, som ligger heri. Målrettet arbejde med design er én af vejene til en god forretning, og det er prisvinderne gode eksempler på.”

Læs mere om priserne, og se årets vindere på www.ddc.dk


Skrevet af Mie Arnemand Nielsen
E-mail: info@moebelbasen.dk
Website:
 
 
tilbage

Sitemap - mail: info@moebelbasen.dk