Søg på arkitekt

 

The Ballchair – Eventyret om rummet i rummet


23-10-2008 15:05:00
 




 

Designeren i sin stol: Finnen Eero Aarnio.


Designeren i sin stol: Finnen Eero Aarnio.

 




 
print
Selvom stolen første gang lod sig åbenbare for en forbløffet offentlighed for knap 42 år siden, er den i dag lige så futuristisk og stilsikker som altid – et mesterstykke, som har overlevet sin egen tidsalder og er blevet cool retro.

The Ball Chair – sådan hedder den sære kuglestol, der med sine futuristiske former vækker mindelser om både sorgløse 60’ere og en fjern fremtid langt ude i verdensrummet. Set i et sådant perspektiv vil det ikke være alt for påtaget at betegne stolen som et eventyr i sig selv, idet den med sit blotte udseende på én gang lokker, mystificerer og sætter gang i fantasien. For uanset om du synes om stolens udseende eller ej, så er det de færreste, der kan lade være med at sætte sig i den.

Oplevelsen af en lydlomme
Og det ér altså en akustisk oplevelse ud over det sædvanlige, som populært er blevet beskrevet som en fornemmelse af et rum i rummet med en hyggelig og varm atmosfære. Selve oplevelsen af at bevæge sig ind i et lille, privat rum, forstærkes af den lydlomme, man fanges ind i, og som dæmper støj udefra og forstærker følelsen af at sidde i sit eget univers.

Manden bag er pioneren i plastikdesign, finnen Eero Aarnio, som i sin karriere blandt andet også har skabt ikoner som Bubble Chair, Pastil Chair, Tomato Chair mv. Alle sammen eksempler på usædvanlig møbelarkitektur i utraditionelle materialer.

Eller, som man på Vitra Design Museum i Weil am Rhein formulerer det, så er stolen ”en mellemting mellem et møbel og et stykke arkitektur, samtidig med at det favntager både det mobile og det etablerede, det fikserede.”

Fremtidsarkitektur a la 60’erne
For sådan kan man også vælge at betegne denne mytiske dims i stærk glasfiber, som mere end de fleste andre møbler fra sin tid har formået at bide sig fast som avantgardist på den internationale scene og holde sig fast i årtier.

Faktisk kan Ball Chair påstås at have overlevet sin egen tidsalder; dengang i tresserne, hvor Agent 007 hed Connery og forførte piger i pangfarvede miniskirts og lavtaljede bikinitrusser, og hvor både filmfolk og designere flirtede skamløst med ublu bud på fremtidens farver og teknik. Så skamløst, at det meste fra dengang er blevet til kitchede tidsbilleder på et sorgløst årti med en mangeartet, eksperimenterende smag.

Fra basalt behov til stjernestatus
Selv har Eero Aarnio beskrevet stolens oprindelse som en simpel opfyldelse af et basalt behov:

”Min kone og jeg var netop flyttet ind i vores første hjem, og jeg havde lige startet min freelance karriere. Det var i 1962, og eftersom vi ikke havde nogen ordentlige stole, besluttede jeg at lave en selv – men det skulle være en helt ny type stol. Efter at have tegnet et stykke tid, bemærkede jeg at mine skitser efterhånden havde forsimplet sig så meget, at de mere lignede en bold end noget andet. Med tegnestifter hæftede jeg en fuldskala tegning af stolen op på væggen og ”satte” mig i den for at få en fornemmelse af, hvordan mit hoved ville bevæge sig inde i den. ”

Herefter byggede den unge designer sin første prototype ved hjælp af en indvendig træform, hvis overflade han dækkede med vådt papir, for hvorefter at laminere det hele med glasfiber. Dernæst fjernede han træformen og fik kuglens inderside polstret. Til sidst satte han ben på skabningen. Hvad de færreste dog ved er, at Aarino i denne oprindelige prototype desuden installerede en rød telefon, som blev fæstnet på stolens indervæg.

Denne første håndlavede stol står stadig hjemme hos Eero Aarnio, og er stadig i brug.

Plads i designhistorien
Fire år efter prototypens færdiggørelse, i 1966, stod stolen klar til verdenspremiere på den internationale møbelmesse i Köln. Det var begyndelsen på et stykke nytænkning, der siden har dannet skole og bragt den finske møbelarkitekt frem på verdensscenen. Hans ideer inspirerer stadig unge designere i retning af alternative formgivninger og materialevalg.

Så ja, antagelsen om Ball Chair som en mellemtingen mellem et møbel og et stykke arkitektur er næppe fremsat uden grund. En mellemting, der efter fire årtier stadig er lige så futuristisk og grænseoverskridende som dengang, og som med mellemrum bliver ved med at poppe op som statussymbol for trendsætterne og de andre smarte.

Sammen med Arne Jakobsens navnkundige Ægget betragtes Ball Chair af mange som en af de mest populære og eftertragtede objekter i designhistorien.


Skrevet af Jacob Munkholm
E-mail: jmj@ufnw.com
Website:
 
 
tilbage

Sitemap - mail: info@moebelbasen.dk