Søg på arkitekt

 

Safari-stolen - ingen dikkedarer (1933)


12-11-2009 13:19:00
 

Safari-stolen


Safari-stolen

 




 




 
print
En grundlæggende respekt for materialer og håndværk og krav om funktionsdygtighed er baggrunden for Safari-stolen fra 1933, tegnet af Kaare Klint (1888-1954). Den skindbeklædte Safaristol med stel af røget ask er inspireret af en engelsk officersstol. Det var netop typisk for Klint at lade sig inspirere af ældre klassiske møbler og ‘rense’ dem for alt overflødigt. Han afskyede den meningsløse rest, som ikke tjente noget konkret formål. Til gengæld kan Safaristolen skilles fuldstændigt ad, ligges i en kasse og sendes pr. post over hele verden. Se dét er funktionalisme anno 1933.

Kropstilpasset formgivning
Under 2. verdenskrig begyndte Klint at studere de menneskelige proportioner for at skabe møbler, der var tilpassede kroppens behov. Det var en del af en spirende funktionalistisk tankegang om, at skønheden ligger i det strengt praktiske, og Klint var netop tilhænger af en stram matematisk funktionalisme. Men Klint satte også en standard, der kom til at præge Norden pga. hans afstandstagen til den funktionalistiske genre Bauhaus, som herhjemme nedsættende blev kaldt "funkis". Klint mente ikke, at der var nogen idé i at starte helt fra bunden, men at det var vigtigt at bibeholde traditionerne, så langt de fleste af de møbler, han tegnede, tog udgangspunkt i allerede eksisterende elementer - blot uden de tidligere dikkedarer og med præg af hans forkærlighed for matematikken og hans proportionsstudier.

Den klint´ske skole
Kaare Klint blev den første professor i Møbelkunst og Rumudstyr, som det hed på det tidspunkt, ved Det Kongelige Danske Kunstakademi og satte gennem sin undervisning et meget stort præg på udviklingen af dansk møbelkunst i det 20. århundrede. Som professor dannede han formgivningsmæssigt skole i mere end 30 år.
"Den klintske skole" blev en reaktion på den centraleuropæiske funktionalismes brug af nye materialer og forenklede processer. Formålet var at skabe tidløse brugsting, hvor form og funktion gik op i en højere enhed. I modsætning hertil står den opfattelse, at et møbel mere bør betragtes som et selvstændigt kunstværk, der ikke beskedent underordner sig interiøret, men skaber en iøjnefaldende effekt og udtrykker kunstnerens originalitet. Derfor kan det måske være tankevækkende, at det til at begynde med var kunsten, der trak i den unge Klint.

Dansk funktionalismes grand old man
Senere så prominente skikkelser som Børge Mogensen, Hans J. Wegner og Ole Wanscher har alle studeret under Kaare klint, der med sine klassiske og funktionalistiske idealer fik præget den ene halvdel af det verdensberømte danske design fra 1930'erne og fremefter.


Skrevet af Ann Bille Simonsen
E-mail: info@moebelbasen.dk
Website:
 
 
tilbage

Sitemap - mail: info@moebelbasen.dk