Søg på arkitekt

 

Kirkestolen – fra primitiv almue til klassiker


18-12-2008 08:24:00
 




 

manden bag stolen: Kaare Klint.


manden bag stolen: Kaare Klint.

 




 
print

Kaare Klints udødelige Kirkestol er en perfekt tilpasning til den menneskelige anatomi – ikke én eneste vinkel er ret, og alle detaljer er nøje tilpasset hinanden.

Den danske møbelarkitekt Kaare Klint tillægges af mange æren for at etablere begrebet Dansk Design, og hans betydning for landets særlige status på den internationale møbelscene er indiskutabel. Alligevel kom kun et eneste af hans møbler i industriproduktion – nemlig Kirkestolen, som han tegnede i 1936 til Grundtvigskirken i København.

Primitiv almue forædles
Grundtvigskirken, tegnet af hans far, P.V. Jensen Klint, fik et byggeforløb på hele 19 år, og inden den stod færdigbygget i 1940, var Jensen Klint død. Hans søn Kaare fuldførte derfor byggeriet, herunder også indretningen af det store, bjergtagende kirkerum.

Ifølge overleveringen fandt Kaare Klint traditionelle kirkebænke for bastante til Grundtvigskirkens lyse og opløftende atmosfære. Derfor skabte han en stol, der er i familie med de gamle almuestole med rygribber og flettet sæde, som man kender dem fra sydeuropæiske landsbykirker. Han forædlede den primitive stoletype, genfødte den som en på én gang klassisk og moderne stol, der passede harmonisk ind i kirkerummets renfærdige arkitektur med gule murstensvægge og lyse gulvklinker.

Bernstorffsminde overtager
Kirkestolen kom i produktion hos Fritz Hansen i 1936, og den er siden solgt i titusindvis over hele verden, hvor den står placeret i såvel kirkerum og auditorier som i private hjem.

I en kort periode for nogle år siden gled den ud af produktion, men produceres nu på ny af den fynske møbelfabrik Bernstorffsminde. Og det er her, at Kaare Klints originale tegninger nu følges minutiøst efter klassiske håndværksmetoder. For skønt den er simpel at se på er stolen kompliceret i sin opbygning.

Følger menneskets anatomi
Som alle Klintske møbler er den tilpasset den menneskelige anatomi, hvilket i Kirkestolen bl.a. betyder, at for at opnå optimal rygstøtte er ryggens fire sprosser forskellige i buernes form og størrelse. Stolen har ikke én eneste ret vinkel, og alle skæve vinkler skal passe nøjagtig sammen.

Alt sammen forhold, der gør stolen tidskrævende og således dyr at producere. Men af samme grunde er stolen næsten umulig at kopiere, for det er håndværket og know-how’et, der fuldender designet.

Den klintske skole
Det er Kaare Klint, den ubetinget mest indflydelsesrige danske møbelarkitekt, som dansk design kan takke for sit renommé. Han blev i 1924 ansat til at opbygge og lede Kunstakademiets Møbelskole, og her fulgte flere generationer af danske møbelarkitekter den Klintske skole og begyndte at skabe de gode funktionelle hverdagsmøbler, præget af håndværksmæssig tradition, som førte lukt ind i dansk møbeldesigns guldalder.

Den Klintske skole holdt til i det gamle Frederiks Hospital i Bredgade i København, som Kaare Klint siden omdannede til Kunstindustrimuseet. Kaare Klint blev i 1944 professor i arkitektur og døde i 1954.




Skrevet af Jacob Munkholm
E-mail: jmj@ufnw.com
Website:
 
 
tilbage

Sitemap - mail: info@moebelbasen.dk