Søg på arkitekt

 

Karlsvognen og Piet Heins planeter


20-08-2010 09:12:00
 

Lysestagerne Mars, Venus, Jupiter og Saturn


Lysestagerne Mars, Venus, Jupiter og Saturn

 

Piet Hein


Piet Hein

 

Karlsvognen – lysestagen med navn efter det nordiske stjernebillede


Karlsvognen – lysestagen med navn efter det nordiske stjernebillede

 
print
Karlsvognen og Piet Heins planeter
Levende lys er en næsten uundværlig del af indretningen, når der skal skabes hygge eller dækkes et smukt middagsbord. I dag er der imidlertid et hav af forskellige typer af både lys og holdere til dem. Nogle lys kan stå selv, og andre kan endda flyde på vand. De klassiske lange hvide lys har dog brug for en stage at finde fodfæste i, hvis de skal lyse op over den tre retters menu. Og her kommer ugens klassiker på bordet. Piet Heins smukke lysestager med navne inspireret af stjerne på himlen er smukke, klassiske og enkle.

Sæt stjernehimlen på middagsbordet
I 1944 opholdt Piet Hein sig i Argentina. Her savnede han at kunne kigge op i mørket og se den nordlige stjernehimmel, og særligt stjernebilledet Karlsvognen. Det gav ham ideen til en lysestage med udgangspunkt i netop det stjernebillede, og da han vendte hjem fra Sydamerika, fik han fremstillet et eksemplar af hans version af Karlsvognen. I 1999 genoptog Piet Hein A/S ideen, og det er der kommet en række lysestager ud af. Både den store og ekstraordinære stage med syv arme, en for hver stjerne i Karlsvognen, og de enkeltstående stager med navne efter planeterne i solsystemet. Hvad end det er hele Karlsvognen eller måske ”bare” Jupiter og Mars, man sætter lys i og pynter hjemmet med, så får man et stramt design med smukke linjer at se på.

Piet Hein – fra Superellipse til gruk
Piet Hein (1906-1996) var arkitekt, matematiker, lyriker og designer. Hans nok mest kendte design er superellipsen, som mere er en form end et egentligt design. Han skabte den nye form med det for øje at finde den mest harmoniske måde at forene et rektangel med en ellipse, og superellipse bordet blev præsenteret i 1069 (Fritz Hansen A/S). Siden blev formen anvendt til både bygninger i blandt andet Paris og Chicago, og som grundlag for Sergels-torvet i Stockholm. I mindre skala blev superellipsen til Superægget, som blev fremstillet i forskellige materialer og igennem 70’erne blev populært som en slags antistresskugle. Også Heins små tekster, Gruk, blev populære. Det var korte digte med en skarp pointe, og den dag i dag er der stadig meget visdom at finde i de korte, men kloge rim. Piet Hein havde altså både øje for form og sprog, og hans designs popularitet er ikke til at komme udenom. De klassiske lysestager er ingen undtagelse, og selvom de først blev sat i produktion efter hans død, er der ingen tvivl om, at Heins fornemmelse for harmoniske linjer er lette at få øje på i stagernes udformning.


Skrevet af Mie Arnemand Nielsen
E-mail: info@moebelbasen.dk
Website:
 
 
tilbage

Sitemap - mail: info@moebelbasen.dk