Søg på arkitekt

 

Topdesigner: Dansk design har en unik fordel


09-01-2009 15:09:00
 

Tom Dixon gæster København torsdag den 15. jaunar 2009.


Tom Dixon gæster København torsdag den 15. jaunar 2009.

 

Coppershade, af Dixon.


Coppershade, af Dixon.

 

Slab chairs, af Dixon.


Slab chairs, af Dixon.

 
print
Den internationale topdesigner, Tom Dixon, skal lære danske kunsthåndværkere at planlægge deres karriere – og mener, at dansk design har en naturlig, medfødt fordel på det benhårde marked.

Englands p.t. hotteste designer Tom Dixon kommer til København. Han er hovedtaleren ved Danish Crafts’ nytårskur, KUR09, der handler om karriere og kunsten at skabe sig en. Det er Tom Dixons første officielle optræden i Danmark, og den løber af stabelen på torsdag den 15. januar 2009.

Ikon, designer, curator, producent og industriel konceptmager – engelske Tom Dixon har det hele. Han er indehaver af et brand i verdensklasse, og på nytårskuren leverer han fortællingen om vejen til en succesfuld karriere. Hvad kræver det at nå toppen i den internationale designverden? Hvordan plejer man sit talent og udvider sit netværk? Og hvordan forener man kunsten og det kommercielle?

Den danske fordel
Efter Tom Dixons mening har dansk design en naturlig og medfødt fordel, fordi vi altid har været vant til at rejse og eksportere, hvis vi ville noget med vores produkter.

”I en verden, hvor alting ændrer sig hurtigere og hurtigere, er det meget nemmere end nogensinde at være lille og lokal. Den position gælder det om at udnytte. Nye produktionsmåder og teknikker betyder også, at håndarbejde og digitalt arbejde overlapper hinanden og skaber muligheder, som slet ikke fandtes, da jeg startede,” fortæller han i et interview med Dagbladet Børsen.

Indspark til dansk design
Som taler ved Danish Crafts’ nytårskur skal Dixons indspark inspirere aktørerne i den danske designbranche, og alene det at kombinere karriereplanlægning og design er ifølge Dixon en enorm en udfordring:

”Selvfølgelig skal man have en basal forståelse for sit håndværk, men personligt har jeg altid været lykkeligst, når jeg ikke har vidst alting på forhånd. Mange kunstneriske karrierer er meget uplanlagte, og du skal selv opsøge heldet. Du er nødt til at skabe et rum til at lave nye ting, men det går sjældent efter planen. Den virkelige skønhed ved den innovative designverden, som jeg er involveret i, er, at det en herlig serie af fejl og tilfælde”, siger han videre til Dagbladet Børsen og understreger:

”Mit vigtigste råd er, at man skal bevare sin egen unikhed. Alt for mange laver noget, som de har set andre steder."

Fra Funkapolitan til Tokyo
Tom Dixon blev født i Tunesien i 1959, men flyttede til England allerede i 1963. Her spillede han bas i Funkapolitan, inden han lærte sig selv at svejse og begyndte at designe møbler i 1980’erne. I 1990’erne blev han opdaget af italienske Cappellini, og fra 1998 til 2008 var han designchef for Habitat. I 2002 etablerede Tom Dixon og David Begg firmaet Tom Dixon, og de er også involveret i Design Research Ltd. sammen med det finske møbelfirma Artek, skabt af Alvar Aalto. Dixons tidligste design er i dag eftertragtede samlerobjekter, og findes på museer overalt – fra New York til Tokyo.


Skrevet af Jacob Munkholm
E-mail: jmj@ufnw.com
Website:
 
 
tilbage

Sitemap - mail: info@moebelbasen.dk