Søg på arkitekt

 

Møbelklassiker i børnehøjde


07-03-2007 12:19:00
 




 




 
print
Den norske designer Peter Opsvik manglede en stol, som hans to-årige søn kunne sidde i og vokse i. Der var ikke langt fra tanke til handling, og således blev Stokkes Tripp Trapp-stol skabt.

Tripp Trapp-stolen blev designet helt tilbage i 1972, og tankerne bag den blev tænkt i Norge af designeren Peter Opsvik, for han havde nemlig et problem. Eller rettere det havde hans to-årige søn, Tor. For han var vokset ud af sin traditionelle høje stol, der som alle andre høje stole havde en bøjle foran maven og en stang ved skridtet til at støtte og til at forhindre, at det lille barn gled ud af stolen.
Eneste alternativ var, at sætte Tor i en voksen-stol med puder under numsen. Men drengens ben dinglede jo frit i luften, så det var svært for ham at holde balancen. Og det var også anstrengende for ham at sidde på knæ på voksen-stolens sæde i lang tid ad gangen.

Men Peter Opsvik syntes, at børn skal sidde med ved bordet ligesom de voksne, så han fik den idé, at fremstille en stol, som kunne vokse sammen med barnet – lige fra den høje stol med bøjle, hynder og strop i skridtet og videre gennem barndommen.

Fra 1000 til 30.000
Da først tanken var tænkt, var det såre simpelt at fremstille stolen, og det blev den så altså i 1972. Men stolen fik faktisk en lidt hård start på livet, for den var så anderledes, at ingen kunne se fidusen i den. Der skulle et norsk TV-program, hvor nogle småbørn sad i Tripp Trapp-stole, til, før børneforældrene fik øje på stolens genialitet.
- Den gang solgte vi 1000-1500 Tripp Trapp-stole i Danmark om året. I dag er det tal steget til over 30.000. Det vil sige, at der næsten langes 100 stole over disken om dagen, siger Karsten Larsen, der er salgsansvarlig for Stokkes børnemøbler her i Norden.
Han oplyser, at man har lavet en undersøgelse, der viser, at der er cirka 500.000 Tripp Trapp-stole i brug i Danmark. Så der hersker vist ingen tvivl om, at nutidens børnefamilier efter 34 år har set det geniale i Peter Opsviks design: At man gennem hele barnets opvækst kun behøver at gøre brug af én eneste stol, som er funktionel både når den lille skal mades i den høje stol, når der skal lægges puslespil, males med vandfarver og leges med modellervoks, når det er spisetid, når der skal spilles spil på den bærbare, når familien skal have et slag Sorteper, og når husets fem-årige tøs skal have flettet franske fletninger af mor.
- At stolen er blevet så populær, som den er, tror jeg er en følge af, at folk ser den hos andre, og ser at den fungerer. Og når man har en oplevelse af, at den fungerer, er man sikker i sit valg, siger Karsten Larsen.
- Det handler selvfølgelig også om sikkerhed, og Tripp Trapp-stolen kommer faktisk altid bedst ud i tests, tilføjer han.
- Den er pæn og funktionel og den står i det hele taget for de ærlige værdier, som vi gerne vil give til vores børn, vurderer Karsten Larsen.

Design-ikon i hele verden
At man mange steder i verden kan nikke genkendende til Tripp Trapp-stolen som design-ikon vidner det samlede salgstal om – det nærmer sig nemlig de seks millioner. Meget fortjent er Peter Opsviks geni-streg da også blevet kåret til alle tiders bedste norske møbel.


Skrevet af Trine Bergman DJ
E-mail: trine@ufnw.com
Website:
 
 
tilbage

Sitemap - mail: info@moebelbasen.dk