Søg på arkitekt

 

KUR09: Hvor kunst og kommercielle interesser mødtes


30-01-2009 12:54:00
 

KUR09 bød på oplæg fra (t.v.) Henrik Dahl, Erik Lundh, Louise Campbell og Tom Dixon.


KUR09 bød på oplæg fra (t.v.) Henrik Dahl, Erik Lundh, Louise Campbell og Tom Dixon.

 

Tom Dixon: "I danskere har alle chancer!"


Tom Dixon: "I danskere har alle chancer!"

 

Louise Campbell: "Gå efter din egen identitet!"


Louise Campbell: "Gå efter din egen identitet!"

 
print

Karriere – som held, planlagt eller tilfældighed – var på plakaten, da Danish Crafts gæstede Glyptotekets antikke rammer for at samle danske kunsthåndværkere og designere til den tredje nytårskur, KUR09.

Blandt talerne ved Danish Crafts nytårskur, KUR09, var de mest bemærkelsesværdige personligheder danske Louise Campbell og det engelske designeridol Tom Dixon.

Nytårskuren fandt sted den 15. januar, og tiltrak masser af spændte designere, som i løbet af aftenen fik gode råd om karriere, kommercialitet contra kunst og kunsten at klare sig i konkurrencen.

Gør det du tror på
En karriere er et CV, en løbebane, et clash med kunsten og en levevis. Sådan lød nogle af aftenens definitioner fra KUR09 talerne, der både havde kringlede karrierestier og små morbide råd med i bagagen.

Og konklusionerne var de næsten enige om: Gå imod strømmen, gør det du tror allermest på og gør det forkerte – det kan nogle gange vise sig at være det helt rigtige.

Deltagerne var folk med karrieren foran sig, dem der er midt i den, og dem der er ved at runde af. Alle kunne de varme sig i budskabet om, at dansk kunsthåndværk står stærkt til trods for finanskrise og andre farer i horisonten.

For der er efterspørgsel i både ind- og udland. Spørgsmålet er blot, hvordan efterspørgslen bedst udnyttes. Det havde aftenens talere heldigvis et par idéer til.

Aldrig været et bedre øjeblik
De anerkendte designeres indspark skulle inspirere aktørerne i den danske designbranche, og alene det at kombinere karriereplanlægning og design er ifølge Dixon en enorm en udfordring.
Men det er også en absolut nødvendighed.

”Ultimativt bør man være mere kommerciel omkring hvad man producerer. Det bør ikke være enten eller,” sagde han og understregede, at vi lever i en tid, hvor alle muligheder ligger åbne, hvor man kan publicere og markedsføre sig selv billigt.

”Dette er en helt unik ting, som bør udnyttes. I danskere har alle chancer. I er højere og ser bedre ud end de fleste af os englændere, og så taler I endda godt engelsk. I har alle muligheder for at gøre det godt,” sagde han med et smil i et video-interview, som er lagt ud på Danish Crafts hjemmeside.

Interesser skal stimulere
Louise Campbell, der med sit oplæg inspirerede mange af tilhørerne, skar kunsten og pengenes uforenelighed ud i pap, så enhver forstod sammenhængen:

”Find ud af hvor du selv er, og gå så efter din egen identitet. Kunstneriske og kommercielle interesser er aldrig ens, men har godt af at blive stimuleret af hinanden," sagde hun og fortsatte:

"Kunstnerisk udvikling vil altid have brug for finanser på den ene eller den anden måde, mens den kommercielle verden sådan set godt kan klare sig uden kunsten – men den bliver betydeligt bedre af at integrere den.”




Skrevet af Jacob Munkholm
E-mail: jmj@ufnw.com
Website:
 
 
tilbage

Sitemap - mail: info@moebelbasen.dk